Anak Kerbau 2011

Anak Kerbau 2011

Jalur 2011

Jalur 2011

Kandang

Kandang

Sunday, January 23, 2011

Tahun 2010 tahun yang tidak productive di Lipat Kajang Farm kerana kerbau-kerbau bunting tetapi agak lewat.....

Tahun 2010 adalah tahun yang tidak productive utk Lipat Kajang Farm. Kerbau-kerbau bunting tetapi lewat maka kemungkinan 2011 adalah tahun productive. Tahun 2008 LKF dapat 2, Tahun 2009 dapat 3, Tahun 2010 zero, Tahun 2011? Agaknya ada masa rehat kot!!!

Walau bagaimanapun bersyukur kepada Allah (SWT) kerana kerbau-kerbau yang ada semua sihat-sihat belaka. Sebentar tadi baru sahaja membawa induk-induk balik ke Tanjung Sungai utk di asingkan drp main group agar proses pembuntingan akan berjalan lancar dan melahirkan anak dgn baik.

Clearing utk tanam rumput baru sudah selesai tetapi kena tambah lagi tiba-tiba musim panas pula muncul. Hujan yang di jangkakan berlarutan sehingga bulan Januari dan Februari tidak terjadi. Sungguhpun begitu, LKF telah mejangkakan bahawa di masa proses pengasingan ke Ceruk Panjang dapat meningkat pertumbuhan rumput di Tanjung Sungai dan di Padang Tenggala. Alhamdulillah semua berjalan spt yang di jangkakan.

Sekarang di Ceruk Panjang tinggal yg dara-dara bunting dan muda-muda yang sedang meningkat biang. Baikpulih pagar sedang berjalan sudah siap separuh tinggal lagi separuh sahaja.

Kedua-dua org tua terus memacu keringat utk menjayakan projek kerbau ini. Terima kasih..... 

No comments:

Post a Comment