Anak Kerbau 2011

Anak Kerbau 2011

Jalur 2011

Jalur 2011

Kandang

Kandang

Sunday, April 4, 2010

MUSIM KEMARAU 2010

Pada musim kemarau sebelum 2010 adalah lebih teruk kepada kerbau-kerbau di Lipat Kajang Farm. Ini adalah kerana kami tidak dapat menyediakan rumput-rumput yang sesuai untuk menjadi makanan kerbau-kerbau tersebut. Rumput-rumput ragut habis kering, rumput-rumput dalam paya pun habis. Kami pada ketika itu masih belum menanam rumput napier secara sistematik tetapi hanya sekadar untuk membanyakkan benih napier yang terdiri daripada napier india, napier pendek, napier gajah dan napier negro.

Apabila kami melalui musim yang perit di tahun 2008, maka kami memulakan tanaman rumput napier kerana kos makanan telah melambung tinggi sehingga mencecah RM40-00 seguni (50 kg) makanan pellet ternakan (lembu & kerbau). Kalau 1 tan bermaksuk 25 bag maka harganya adalah RM1,000-00 tak termasuk kos perjalanan & pengangkutan. Oleh itu untuk mengatasi situasi yang kritikal tersebut Lipat Kajang Farm telah mengarahkan membuat longkang-longkang di dalam tanah-tanah di hadapan sekolah dan balai raya untuk dijadikan batas bagi tanaman rumput napier.

Hasilnya pada tahun 2009 kami telah dapat mengatasi situasi kritikal tersebut dan kerbau-kerbau lebih serasi dan menunjukkan peningkatan dari segi pertumbuhan dan pembiakan. Pada tahun 2008 kami memperolehi 2 ekor anak kerbau daripada 2 ekor ibu. Pada tahun 2009 kami mendapat 3 ekor anak kerbau daripada 3 ekor ibu. Ini bermakna rumput napier memainkan peranan yang amat penting bagi pertumbuhan dan pembiakan kerbau-kerbau di Lipat Kajang Farm.

Alhamdulilah kami telah mendapat formula tersebut dengan memberi rumput napier kepada kerbau-kerbau tersebut. Ianya nampak lebih mantap dan kenyang sepanjang masa. Apabila kerbau-kerbau dimasukkan ke dalam kandang, kerbau-kerbau tersebut tidak diberikan makanan tambahan tetapi dibiarkan puasa untuk malam itu sehingga subuh besok baru di berikan makanan rumput napier semula. Ini menjadikan kerbau-kerbau tersebut lebih berselera kerana sajian makanan "breakfast" telah menunggu kerbau-kerbau tersebut apabila keluar daripada kandang.

Oleh itu kepada penternak-penternak di Lipat Kajang baik lembu ataupun biri tanamlah rumput napier supaya lembu dan biri anda akan lebih berharga serta sihat dan senang untuk membiak. Ianya juga dapat mengelakkan musim kemarau yang sedang melanda kita sekarang. Kekurangan rumput di merata tempat memang tidak dapat di nafikan. Kita mesti memberikan makanan yang berkualiti untuk ternakan kita barulah kita dapat barang berkualiti dan apabila hendak di jual kepada peraih kita akan mendapat harga yang tinggi.

Lias Marzuki
4/4/2010

1 comment:

  1. Salam Bro..

    Selalu nampak bro di ujung minggu naik kapcai menghala ke ladang yang diusahakan...

    Selamat maju jaya dlm minat bro & semoga yang terindah membina impian hingga ke akhirnaya tetap indah.

    Salam.

    ReplyDelete