Anak Kerbau 2011

Anak Kerbau 2011

Jalur 2011

Jalur 2011

Kandang

Kandang

Monday, February 16, 2009

TERNAKAN KERBAU

Kami telah menternak kerbau jenis "swamp water buffalo" selama dua (2) tahun secara semi-fidlot (malam kurung siang lepas dalam kawasan ragutan). "Riverine water buffalo" diternak lebih untuk susu daripada daging. "Swamp water buffalo" ini adalah jenis yang bekerja di sawah-sawah padi dan kebanyakkannya di ternak untuk dagingnya. Pada hari siang kerbau-kerbau akan dilepaskan "grazing" dalam padok-padok (sedang dalam pembinaan) dan berkubang dan sebelah malam akan di kurung di dalam kandang yang dibina untuk menempatkan kerbau-kerbau tersebut. Kerbau-kerbau mengambil banyak makanan terutama rumput. Kerbau-kerbau perlu juga di berikan makanan tambahan (pkc) dan garam jilat.

Bagi menjimatkan kos, kami telah menanam rumput (napier atau guinea) secara besar-besaran untuk mengurangkan kos pemakanan kerbau-kerbau tersebut. Kerbau makan memang banyak sekiranya lembu makan setengah guni, kerbau akan makan satu guni atau satu setengah guni rumput. Satu perkara yang bagus ialah penyakit memang susah hendak hinggap terutama penyakit hawa ataupun kuku dan mulut. Tetapi kami mengambil jalan pencegahan dengan memohon pertolongan Jabatan Haiwan memberi vaksin penyakit selepas musin tengkujuh. Kerbau-kerbau amat suka berkubang dan tahan dalam sebarang keadaan cuaca dan persekitaran. Semak-samun hendaklah di biarkan untuk kerbau-kerbau ini bebas meragut dan membersihkan tubuh badannya daripada lalat, lintah dan sebagainya. Perkara yang amat penting bagi kerbau-kerbau ialah kandang, rumput dan tempat untuk berkubang.

Daging kerbau paling rendah kandungan lemah dan kolestrol dan lebih tahan pejal daripada daging lembu. Kami telah mencuba menyimpan daging kerbau dan daging lembu dalam peti sejuk berbalut dengan plastik pembalut. Daging kerbau masih kemerahan dan pejal tetapi daging lembu sudah keputihan dan lembik.

Pembiakannya setahun seekor dan ianya banyak bergantung kepada faktor pemakanan dan pejantan (stud). Sekiranya pemakanannya cukup dan pejantan (stud) ada maka sudah pasti akan bunting kerana kerbau-kerbau betina naik syahwat pada hari ke 21 pada setiap bulan setelah berumur dua (2) atau tiga (3) tahun. Pejantan pula akan naik syahwat setelah berumur tiga (3) tahun.

Anak-anak kerbau perlu di jaga dengan baik bermula daripada hari pertama sehingga mencapai umur tiga (3) bulan terutama sekiranya kelahiranya adalah di musim tengkujuh. Pada 2 minggu pertama, anak-anak kerbau tersebut di larang sama sekali berkubang kerana di takuti di jangkiti oleh cacing kerana tali pusatnya belum kering. Selepas masuk minggu ketiga, anak kerbau tersebut akan dilepaskan bersama-sama ibunya untuk makan rumput "graze" di padok-padok ataupun berkubang tetapi ibunya akan di beri makanan rumput tambahan bagi memperbanyakkan susunya. Susu ibu kerbau adalah penting untuk pertumbuhan anak-anak kerbau sekiranya kurang susu maka kita hendaklah mengambil anak-anak kerbau tersebut untuk diberikan susu campuran bagi memantapkan pertumbuhannya.

Kami bermula pada 2007 dengan:-
2 induk, 1 anak (betina) dan 1 jantan (bujang) dan 1 (dara).
Setakat 14/10/2009 kami ada:-
4 induk
1 pejantan (stud)
2 jantan (bujang) - cukup umur untuk kenduri kahwin/aqiqah & korban
4 dara
4 anak (jantan)
1 anak (betina)

Kami ingin menghasilkan daging kerbau yang dikenali mutunya dan keenakannya. Pasaran daging amat luas dan permintaan terhadap daging kerbau sentiasa meningkat maka persoalan pasaran tidak menjadi halangan untuk penternak memasarkan hasilnya di pasaran di seluruh Malaysia.

6 comments:

  1. salam sdr lias,
    saya juga ada pelihara kerbau sawah. 5 ekor. mula pelihara pada 02-2009.
    saya suka untuk melawat kandang ternakan kerbau sdr, bleh?

    ReplyDelete
  2. Saudara ghafor-sahri,

    Saudara boleh lihat dalam blog Lipat Kajang Farm gambar-gambar yang di kepil di dalam blog tersebut untuk rujukan pihak tuan.

    Lias Marzuki

    ReplyDelete
  3. assalam...saya berminat utk memelihara kerbau bagi tujuan rekreasi dan sumber daging

    di batu kikir n.sembilan banyak sawah terbiar termasuk tanah sawah emak saya

    apa nasihat tuan

    ReplyDelete
  4. kami menyiapkan kerbau dan sapi siap jual dan kami siap antar ke alamat anda. hub.0823-3175-3368

    ReplyDelete
  5. kami menyiapkan kerbau dan sapi siap jual dan kami siap antar ke alamat anda. hub.0823-3175-3368>>>>>>
    kami menyiapkan kerbau dan sapi siap jual dan kami siap antar ke alamat anda. hub.0823-3175-3368>>>>>>
    kami menyiapkan kerbau dan sapi siap jual dan kami siap antar ke alamat anda. hub.0823-3175-3368

    ReplyDelete
  6. assalam..bagaimana untuk dicontact?address?email?

    ReplyDelete